Kao elemenat na kome vaše vozilo leži, malo je reći da su gume vrlo bitne. Nabaviti set za vaše puteve je samo početak. Kada vozilo pređe na stotine kilometara čak i najbolje gume počinju da se postepeno troše, što direktno utiče na performanse i bezbjednost vašeg vozila.
Gume su vrlo zanemaren dio, iako predstavljaju zadnju tačku kontakta između vozila i puta. Sve sile: ubrzanja, obrtnog momenta, kočenja se moraju prenijeti preko guma.
Naravno postoje mnogi faktori koji dovode do starenja, ali šta dovodi do trošenja gume?
- Loši putevi
- Regaža: Loše poravnanje (reglaža) će dovesti do većeg i neravnog trošenja guma
- Brzina: Brza vožnja povećava temperaturu i trošenje gume (provjerite indeks brzine vaših guma)
- Težina: Dodavanje dodatne težine na vaše vozilo povećava trošenje gume (provjerite indeks nosivosti vaših guma)
- Vuča: Vozila sa prednjom vučom obično pokazuju viši stepen trošenja na prednjim gumama
- Pritisak: Održavanje pritiska na određenu količinu će povećati radni vijek vaše gume, izdušena kao i prepumpana guma će se brže trošiti
Osnove o zamjeni guma
Jedan od glavnih razloga za zamjenu gume je dubina protektora (šare na gume). Osim dubine protektora da bi vaše gume bile ispravne za saobraćaj treba provjeriti i starost. Osnovne stavke za provjeru su:
- Iako zakonski minimum za dubinu šare za većinu evropskih država je 1.6mm, ne samo zbog povećanih performansa nego i zbog bezbjednosti na putu poželjna dubina šare je 3mm.
- U slučaju da su vam gume starije od 5 godina, trebalo bi ih provjeravati redovno
- U slučaju da su vam gume starije od 10 godina, trebalo bi ih zamijeniti
Gume je najbolje zamijeniti u kompletnom setu, na ovaj način nećete imati neravnomjerno trošenje između guma.
Ako niste u mogućnosti da zamijenite sve 4 nego mijenjate samo 2, poželjno je da se zamijene gume na pogonskim točkovima.
Kod nas, zimske gume je potrebno montirati u periodu od sredine novembra do početka aprila.
Svaka guma na svom bočnom zidu sadrži oznake poput ovih na slici. Ova oznaka je najvažniji parametar prilikom odabira odgovarajuće gume za vaše vozilo.
U ovom slučaju ove oznake su:
- 205 Širina gume (gazeće površine – protektora) u milimetrima
- 55 Profil gume (serija) – odnos između visine bočnog zida i širine gazeće površine (protektora) izražen u procentima. U ovom slučaju, visina je 55% širine gume.
- R označava radijalnu konstrukciju
- 16 Prečnik felne (u inčima – colima)
- 91 Indeks nosivosti, koji definiše maksimalno opterećenje koje se može pročitati iz tabela nosivosti. U ovom slučaju broj 91 znači da ova guma može izdržati maksimalnih 615kg opterećenja
- V Indeks brzine. Slovna oznaka koja označava maksimalnu brzinu koju guma može izdržati pri dozvoljenom opterećenju, u ovom slučaju 240km/h. Indeksi brzine sa maksimalnim brzinama nalaze se u tabeli indeksa brzine. Gume sa većim brzinskim indeksom su skuplje, jer imaju posebnu smješu koja im dozvoljava da postignu veću brzinu i bolje upravljanje
Dodatne oznake koje možete vidjeti na vašem vozilu su:
- RF (Reinforced) Ojačana guma
- XL (Extra Load) Guma za veća opterećenja
- RFT,ROF Run-Flat ili Run-On-Flat je posebna konstrukcija gume koja omogućava nastavak vožnje i kada se guma probuši. Vožnja se može nastaviti smanjenom brzinom (do 90 km/h) i samo do prvog vulkanizera (do 160 km)
- DOT – Datum proizvodnje. Na primer: DOT 1405 = proizvedeno u 14. nedelji 2005. godine.
- M+S (Mud + Snow – za blato i sneg) Na zimskim i all season gumama. Na all season gumama označava da se guma može koristiti i kao zimska.
- TL (Tubeless) Gume koje nemaju unutrašnju gumu. Sve savremene auto gume su ovog tipa
- TT (Tube Type) Gume sa unutrašnjom gumom
- Made in – zemlja proizvodnje
- TWI (Tread Wear Indicator) Indikator istrošenosti gume – ukazuje kada je gumu potrebno zamijeniti
- C – Gume za laka teretna vozila (kombi)
Indeksi brzine
Indeks brzine označava maksimalnu brzinu u km/h za koju je guma testirana. Nikada nemojte stavljati gumu sa nižim brzinskim indeksom od propisanog za vaš automobil.
Indeks | Km/h | Indeks | Km/h |
P | 150 | U | 200 |
Q | 160 | H | 210 |
R | 170 | V | 240 |
S | 180 | W | 270 |
T | 190 | Y | 300 |
Indeks nosivosti
Indeks nosivosti definiše nosivost gume prema sledećoj tabeli. Ovo su maksimalne dozvoljene nosivosti za jednu gumu; za vozilo sa četiri gume ovaj broj treba pomnožiti sa četiri da bi se dobila ukupna nosivost.
Indeks | Kg | Indeks | Kg |
71 | 345 | 91 | 615 |
72 | 355 | 92 | 630 |
73 | 365 | 93 | 650 |
74 | 375 | 94 | 670 |
75 | 387 | 95 | 690 |
76 | 400 | 96 | 710 |
77 | 412 | 97 | 730 |
78 | 425 | 98 | 750 |
79 | 437 | 99 | 775 |
80 | 450 | 100 | 800 |
81 | 462 | 101 | 825 |
82 | 475 | 102 | 850 |
83 | 487 | 103 | 875 |
84 | 500 | 104 | 900 |
85 | 515 | 105 | 925 |
86 | 530 | 106 | 950 |
87 | 545 | 107 | 975 |
88 | 560 | 108 | 1000 |
89 | 580 | 109 | 1030 |
90 | 600 | 110 | 1060 |